تحقیق و توسعه

مفهوم تحقیق و توسعه

R&D مخفف کلمه (Research&Development) به معنی تحقیق و توسعه است. اکثر شرکت های بزرگ از یک تیم تحقیق و توسعه مستقل چه برای ساخت و تولید محصولات و چه برای تبلیغات آنها استفاده می کنند و سالانه بخشی از سرمایه شرکت خود را صرف ایجاد و پیشرفت این واحد می کنند. این واحد با بررسی نیازهای روز بازار و پتانسیل های موجود و در دسترس، به کمک علم و تکنولوژی و نوآوری در جهت بهبود کیفیت محصولات و یا تولید محصول و همچنین تبلیغات به جا و به موقع، سعی در افزایش فروش دارد. تحقیق و توسعه درواقع یک اصطلاح کلی است که برای فعالیت هایی که باعث نوآوری در روند کار یک شرکت می شود، از محصولات گرفته تا نحوه ارائه و تبلیغات، اطلاق می شود و برای هر شرکت متفاوت و مختص به خود آن است.

پس درواقع تیم تحقیق و توسعه به نوعی مهمترین بخش و اساسی ترین بخش تشکیل دهنده شرکت های بزرگ در سراسر جهان است به طوری که شرکت های بزرگی مانند اپل و مایکروسافت سالانه میلیاردها دلار صرف تحقیق و توسعه می کنند. تحقیق و توسعه با سایر فعالیت های معمول یک شرکت متفاوت است و الزاما به معنی ریسک همیشگی و سود فوری نیست.  این تیم باید با تبلیغات هدفمند و طولانی مدت شما را به بهترین نتیجه برسانند. به طور مثال روند تحقیق و توسعه دو شرکت بزرگ اپل و مایکروسافت در چند سال گذشته در زیر به صورت یک نمودار چرخشی آمده است.

تحقیق و توسعه

برای فروش بهتر بررسی و انجام دو نکته از هر چیزی ضروری تر است. ۱- بهبود محصولات تولید شده و ۲- ساخت و تولید محصول جدید و خدمات نو و متنوع

  • وقتی محصولی وارد بازار می شود اما بازخورد خوبی از طرف مردم دریافت نمی کند باید بررسی کرد. اول اینکه محصول چه نقاط ضعفی دارد، یا اینکه این محصول مناسب و باب طبع مشتریان خود قرار دارد؟ پس باید ابتدا بازار و نیاز آن را شناسایی کرد و سپس در جهت بهبود محصول از آن استفاده برد تا محصول درواقع همانی باشد که مردم می خواهند. بهبود محصول ممکن است با یک تغییر کوچک در ظاهر محصول هم انجام گیرد و نتیجه ای خیره کننده دهد. اما مهم این است بخش مهم تحقیق و توسعه بتواند با شناخت صحیح بازار بهترین انتخاب را به شما پیشنهاد دهد حتی اگر ساده ترین و کم خرج ترین باشد. پس هر شرکتی که قصد بزرگ شدن و برندسازی دارد باید از گروهی خلاق در تیم تحقیق و توسعه خود بهره ببرد. این اجتناب ناپذیر است.
  • خدمات و نوآوری با توجه به علم و تکنولوژی روز برای تولید محصولات جدید و متنوع بسیار اهمیت دارد. مسلما با گذشت زمان یا سلیقه مردم به دلیل گسترش روابط در دنیای امروز، تغییر می کند و شما باید با شناخت سلایق آنها محصولاتی مورد توجه آنها تئلید کنید. و یا گاهی لازم است شما کاری کنید که سلیقه آنها تغییر کرده و محصولی را که از کیفیت آن اطمینان دارید را به فروش برسانید.

نکته مهم این است که در هر صورت مردم باهوش هستند و بدترین کاری که در یک کسب و کار انجام می گیرد این است که پس از شهرت و فروش خوب، از کیفیت محصول کاسته شود. مردم در این صورت به راحتی آن محصول و برند را کنار می گذارند و هزینه ای گزاف باید پرداخت شود تا دوباره اعتماد و نظر مردم جلب گردد.

به طور مثال در وبسایت شرکت مایکروسافت آمده است این شرکت در سالهای ۲۰۱۱، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به ترتیب ۹، ۹٫۸ و ۱۰٫۴ میلیارد دلار هزینه تحقیق و توسعه کرده است و به ترتیب ۱۳%، ۱۳% و ۱۴% افزایش فروش داشته اند. این فروش قابل توجه مسئولان مایکروسافت را برآن داشت با سرمایه گذاری بیشتر روی تحقیق و توسعه شرکت مایکروسافت به این روند موفقیت ادامه دهند. در جدول زیر نیز سرمایه گذاری شرکت های مختلف و بزرگ دنیا روی بخش تحقیق و توسعه در سال ۲۰۱۴ و سود ناشی از آن، مشاهده می کنید.

تحقیق و توسعهدسته بندی شرکتها در این جدول بخوبی آمده است. کادر قرمز رنگ اطلاعات مهم هزینه تحقیق و توسعه و سود آورده شده است. در ستون اول هزینه ای که هر شرکت روی این بخش انجام داده است آمده است. به عنوان مثال مایکروسافت که در رده پنجم این جدول قرار دارد در سال ۲۰۱۴ ۱۰٫۴ میلیارد دلار روی بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کرده است. در ستون بعدی میزان افزایش یا کاهش این هزینه نسبت به سال گذشته آمده است که مایکروسافت ۶٫۱% افزایش داشته است و در ستون سوم مقدار این هزینه در فروش کلی شرکت آمده است. یعنی تنها ۱۳٫۴% از درآمد فروش خود در بخش تحقیق و توسعه هزینه کرده است که دربرابر فروش کلی و سود شرکت زیاد نیست. می توان در جدول دید که هر چه سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه افزایش یافته فروش به قدری بالا رفته که میزان این هزینه نسبت به درآمد شرکت کمتر شده است مانند فولکس واگن.

متاسفانه برای بسیاری از شرکت ها در ایران چنین بخشی در داخل ساختار آن غیر ضروری به نظر می رسد و آن را هزینه بر می دانند. اما در برابر نتایجی که شرکت از وجود یک تیم خلاق خواهد گرفت این هزینه ها ناچیز است.